• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Klanten en daar weer de klanten van slachtoffer van datalek CafePress

En dat leidt tot hogere boete voor het datalek

21-03-2022
cafepress
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

In 2019 maakte CafePress, een bekende website voor onder andere bedrukte T-shirt en koffiebekers, bekend te zijn gehackt. Afgelopen week maakte de toezichthouder bekend dat er een boete is opgelegd wegens tekortschieten op tenminste zes punten. Een daarvan komt hieronder aan de orde.

cafepressDat er in Amerika geen landelijke AVG bestaat wil niet zeggen dat daar makkelijk over een datalek wordt gestapt. Dat heeft ook de nieuwe eigenaar van CafePress gemerkt. Die kocht de populaire webshop in 2020 over. Toen was al bekend dat er een jaar eerder een datalek was geweest.

Veel wijst erop dat die transactie mede bedoeld was om onder vervolging uit te komen. De toezichthouders hebben zich daardoor niet van de wijs laten brengen. Dat zou ook moeilijk zijn geweest want bij het datalek zijn de records van 20 miljoen (!) klanten gelekt. De nieuwe eigenaren hebben al eerder een strafrechtelijke boeten van $2 miljoen opgelegd gekregen. Vorige week kwam daar de boete met aanwijzing van de toezichthouder nog bovenop.

Bij die laatste boete zit ook een boetebesluit. Daarin staat te lezen waar CafePress tekort is geschoten. Dat zijn tenminste zes punten. Het laatst genoemde punt is om meerdere redenen interessant.

De toezichthouder heeft geconstateerd dat CafePress nalatig is geweest bij het houden van toezicht op de accounts van de klanten. Het bedrijf heeft twee soorten klanten. Eindklanten die de goederen bestellen is een groep. De andere groep bestaat uit personen en ondernemers die via CafePress de kleding laten bedrukken en via die website verkopen. Binnen CafePress zijn er ruim 2,5 miljoen “shops”.

Account van die shophouders zijn ook gehackt. CafePress heeft nagelaten te reageren op meldingen dat accounts van die tweede groep zijn gehackt. Gevolg: die verkopers en hun klanten zijn gedupeerd. Het eerste datalek binnen de CafePress omgeving zorgde namelijk voor een tweede datalek verderop in de keten.

Dit punt heeft een rol gespeeld bij de hoogte van de boete, dat zal niemand verbazen. Maar de les van de zaak CafePress is toch wel dat een datalek makkelijk voor meer en andere slachtoffers kan leiden. Ook daarom: een datalek melden is meer dan een wettelijke plicht, het kan ook zorgen dat de schade wordt ingedamd.

Tags: datalek

GerelateerdeBerichten

Als je browser gebruiken gelijk staat aan een datalek

2025/07/29
LOGO-WP-BLANCCO

Blancco wijst zijdelings op een grote oorzaak van dataverlies

2025/06/20
Volgend bericht
Carsten den Hartog Jasper Maters AudioCodes

Interview Regional Sales Director Jasper Maters van AudioCodes

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon